Monday, September 1, 2014

Gemuruh

Assalamualaikum...

Ade yang bace ke?
Takpe. Tak ditunggu.
Sebab takut tak sesuai dgn umur penulisan aku ni.
Atau tak mampu diterima hati yang suci.
Atau tak dpt difahami jiwa yang dahaga.

Langkah tu aku hentikan.
Mungkin sejenak.
Mungkin seketika.
Mungkin berlama-lama.

Sebab jujurnya. Aku tak pernah ada ilmu tu.
Dan aku jarang berusaha untuk dptkan ilmu tu.
Yang aku asyikkan, dunia.
Apa yang jadi.
Drama apa yang manusia putarkan.
Cerita apa yang manusia kesahkan.
Lagu apa yang manusia cuba dendangkan.
Asyik sangat.
Aku dalam tu.

Pada masa yang sama.
Mungkin itu iman aku.
Yang terlalu lah kecil bagaikan zarah yang tak ternampak dek mata kasar.
Sentiasa ketuk benak aku.
Sentiasa ketuk nurani aku.
Sebab aku bawak nur.
Nur pada nama aku.
Jadi nur milik Allah tu, aku kena bagi2.
Milik Allah kan?

Tapi sbb ilmu tu takde.
Saat aku cuba bagi2.
Dunia memberontak.
Taknak.
Aku pulak lupa satu hal.
Sabar.
Sbb aku takde ilmu tu.

Diam.
Aku tau itu yang perlu aku buat.
Bila aku takde ilmu tu.
Tapi aku pilih bising.
Macam tau semua hal.
Bahayanye aku sedar.
Tapi buat-buat tak nampak.

Jauhi aku.

No comments:

Post a Comment